Däckhotell

Slide Pelle som Boka plats i vårat däckhotell så tar våra Däckdäcktiver hand om alla detaljer! karikatyr på Pelle som Slide Pelle och kollega ruvar på däck, på däckteam, under en värmelampa bland höns på däckhotellet. Låt oss vårda era däck riktigt bra på vårt däckhotell! tecknad illustration om däckhotell på Tälje Däckservice Slide tecknad illustration om däckhotell hos Tälje Däckservice Välkommen att checka in på vårt däckhotell. tecknad illustration om däckhotell hos Tälje Däckservice Slide teckning om att fylla på nitrogen till däcken hos Tälje Däckservice Nitrogen förlänger livslängden på dina däck! Läs mer här Tecknad illustration om lufttryck som ökar säkerhet

Däckhotell för trygg, enkel och smidig däckförvaring. Checka-in dina hjul hos oss på Däckteam. Lämna bara in däcken så sköter vi resten.
Vi ser till att dina hjul sover gott och är redo för nästa säsong. Vi har paketlösningar vid däckförvaring för att tillhandahålla den service som passar just dina behov.

 

Checka in däcken på vårt däckhotell

Det finns många saker att tänka på för att ta hand om däcken på ett korrekt sätt. Du behöver ha rätt verktyg för att lossa på fälgen och bultarna. Genom att göra rent hjulbultarna gör du det lättare för dig inför nästa däckbyte. Fyll på med ett halvt kilo lufttryck för att se till att däcken håller formen när de inte används. Sedan är det bra att göra rent däcket ordentligt innan du förvarar allihop i ett svalt och framför allt torrt utrymme. Glöm heller inte bort att märka däcken så att de kommer på rätt ställe efteråt. Låter det jobbigt? För många kan det nog vara det, att hålla koll på hela processen och dessutom göra det rätt är inte alltid det lättaste.

 

Fördelar med däckhotell

  • Däcken håller längre vid rätt förvaring
  • Vi kontrollerar slitage, mönsterdjup och lufttryck
  • Vi avlägsnar vägsalt och andra föroreningar
  • Du slipper köra fram och tillbaka med stora och smutsiga däck
  • Smidigt och tryggt
  • Möjlighet till tvätt av däck

Byta däck

En tecknad bild visar en lastbil i jobbet, som tvingas byta däck. Tälje Däckservice rycker in och utför däckbyte.

Dags att byta däck? Vi på Tälje Däckservice samarbetar med de största däckleverantörerna på marknaden. Detta för att kunna erbjuda dig högsta kvalitet, design och passform – till ett bra pris. Vi hjälper dig med ditt byte av både sommardäck och vinterdäck!

Välj Tälje Däckservice när du ska byta däck

Hos Tälje Däckservice får du inte bara dina sommardäck och vinterdäck bytta. Vi erbjuder även en rad andra tjänster som underlättar för dig som bilägare. Utöver att vi hissar upp bilen, skiftar däcken och drar åt dem, kan flera av oss även utföra mer arbete på bilen medan den är inlämnad. Självklart ser vi också över däckens mönsterdjup så att de håller måttet samt att däcken är jämnt slitna. Om däcken behöver balanseras kan detta också ordnas enkelt och snabbt medan bilen är inlämnad för däckbyte. Vill du få hjälp med tjänster utöver just själva däckskiftet ber vi dig först att se vilka tjänster just din verkstad kan hjälpa dig med då detta kan skilja något.

Byt till Sommardäck hos Däckteam

Dags att skifta däck inför sommaren? Nytt för just i år är att du inte behöver byta dina dubbdäck förrän 30 april, detta på grund av den rådande situationen orsakad av Covid -19 (coronaviruset). Undantaget är menat att underlätta däckskifte för både däckbranschen och fordonsägare under rådande pandemisituation. Detta för att riskgrupper inte ska utsättas för smitta, men också för att undvika att fordonsägare kör olagligt i däckbytartider. I samband med däckbytet kan du även låta dina utbytta däck ligga kvar hos oss så förvarar vi dem under allra bästa förutsättningar i vårt däckhotell inför kommande säsong.

Lagar & datum för Sommardäcksbyte 2020

I Sverige finns idag ingen sommardäckslag på samma sätt som vinterdäckslag. Efter den 31 mars är du välkommen in till oss på Däckteam för att byta till sommardäck – förutsatt att det inte längre är vinterväglag. Vinterväglag definieras av snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om du är osäker kan du kontakta polisen, som avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig. Dubbdäck är tillåtet till och med 30 april i år. Normalt är annars 15 april. Förmodligen kommer det att bli högtryck på våra däckverkstäder oavsett sista datum. Tänk därför på att boka tid i tid, så hjälper vi dig.

Byta fäljar

Dags att byta fälgar? Vi samarbetar med de största fälgleverantörerna på marknaden för att kunna erbjuda högsta kvalitet, design och passform till bästa pris. Vi på Däckteam hjälper dig med ditt byte av fälgar.

 

Hur går ett byte av fälg till?

Ett byte av fälg går vanligtvis till som så att man först lossar hjulet från bilen. Efter det ska däcket tas bort från fälgen om ett sådant sitter på. Om däcket är i fint skick bör man vara försiktig så att det kan användas igen. I de fall man ska byta till en fälg av större eller mindre storlek kan man dock behöva byta däcken.

Bredare däck på en större fälg kan bli svåra att få på fälgen och dessutom kan de skrapa i insidan på hjulhusen. Man kan antingen pressa av det eller kränga av det med speciella maskiner. Det går också att ta bort däcken för hand med vanliga handverktyg men det tar längre tid och däcket kan ta skada. Däckteam har alla maskiner och verktyg som krävs för ett säkert byte av dina fälgar.

 

Några intressanta varumärken när du ska byta fälgar:

  • Oxigin

  • Stance

  • BBS

  • Vossen

Nitrogen

teckning om att fylla på nitrogen till däcken hos Tälje Däckservice

Nitrogen

är detsamma som kvävgas (N2). Genom att fylla däcken med nitrogen istället för vanlig luft kan du spara pengar samtidigt som du minskar påverkan på miljön. Tack vare nitrogen är det enklare att hålla rätt tryck i däcken vilket i sin tur minskar bensinförbrukningen avsevärt och på så vis göra såväl plånboken som naturen en tjänst. Du kan öka däckens livslängd med upp till 25 procent.

Rätt tryck under längre tid

Sex av tio bilar i Sverige kör omkring med för lågt lufttryck i däcken.

Förutom att det kostar den enskilde bilägaren mycket i form av ökat däckslitage och ökad bränsleförbrukning ökar även utsläppen av koldioxid i onödan. Idag kör många privatbilister, åkerier och bussbolag på nitrogenfyllda däck.

För miljöns skull behöver det bli många fler.

Fördelar med Nitrogen i däcken

  • Ökar livslängden på dina däck med upp till 25%
  • Sänker bränsleförbrukningen med upp till 5%
  • Minskar risken för däckhaveri
  • Minskar risken för rost och korrosion på fälgen
  • Är ofarlig och miljövänlig

Hjulinställning

Kampanjbild om hjulinställning på Tälje Däckservice, där Pelle är i verkstaden och lutar sig bakåt som i filmen Matrix, för att inte bli träffad av en skiftnyckel.

Hjulinställning

En hjulinställning är en mycket exakt mätning och justering av hjulvinklarna på din bil. Man gör en inställning först och främst för att undvika snabbslitage på däcken men också för att få en mer trafiksäker bil. Vid en korrekt utförd hjulinställning kommer dina däck att få en betydligt längre livslängd, din bil kommer att kännas mer lätthanterlig men framförallt kommer dina bränslekostnader att sjunka vilket har en positiv inverkan på miljön.

 

Hur ofta ska man göra en hjulinställning?

Det är bra att se över hjulinställningen 1 gång/år eller var 2 000 mil. I övrigt bör man göra en inställning om man har kört på något, kört över en vägbula i för hög hastighet eller dunkat i en grop på vägen. Därtill bör man givetvis kontrollera fram – och bakvagnsinställningarna om man känner att något är konstigt med styrningen, väghållningen eller ratten.

 

När behöver du en hjulinställning?

  • När ratten sitter snett när du kör rakt fram
  • Om bilen vill dra åt höger eller vänster
  • När bilen känns instabil och vill ”vandra” över vägbanan
  • Efter en påkörd trottoarkant, ojämnheter och/eller håligheter i vägbanan
  • Om bilen har varit på verkstad där man har bytt ut delar
  • När däcken slits onormalt

Däckbalansering

Körturen blir till en behaglig upplevelse efter en däckbalansering och minskar slitaget på bilen. Det kan löna sig att investera i balansering av hjulen om man känner av vibrationer i bilen när man kör. Alla hjul till personbilar balanseras idag.

Att balansera däck

Obalans mellan däcken påverkar inte bara styrningen, utan sliter i längden också ut fjädringen och gummit i däcken. Man bör alltid kontrollera däckens balans när man byter däck från vinterdäck till sommardäck och vice versa vid årstidsväxlingarna. Vid däckbalansering tar man bort gamla balanseringsvikter från hjulet och placerar därefter hjulet i en maskin. Denna maskin noterar statisk och dynamisk obalans. Sedan placeras vikter på hjulet utifrån maskinens uppgifter. När obalansen hos däcket har neutraliserats, så varken hoppar eller vibrerar däcket i sidled.

Däcket är i obalans om:

  • Du känner skakningar när du kör
  • Bilen drar åt sidan när du kör
  • Väghållningen och säkerheten inte känns 100%
  • Det känns som att däcket studsar fram
  • Däcket slits onormalt

Hur en däckbalansering fungerar hos oss.

Om du märker att bilen vibrerar under körning, och den drar åt något håll eller liknande, är risken stor att dina däck är obalanserade. Då är det dags att kontakta Däckteam för en hjulbalansering. Vi använder en balanseringsmaskin där en mikroprocessor talar om hur balanseringen ska se ut. Den kan ge på grammet exakta vikter samt presentera var de ska placeras på fälgen.

När balanseringen är klar kommer du med en gång märka att bilen blir betydligt lättare att köra samtidigt som den känns mer stabil på vägen. Det blir också mindre slitage på däcken med rätt balansering.

Statisk VS dynamisk däckbalans

Det finns två olika varianter av däckbalans och båda kan justeras hos Däckteam för att bilen ska rulla bättre.

Statisk däckbalans: Med den statiska däckbalansen menar man att däckets lätta och tunga delar gör det svårt för däcket att rulla jämnt. En obalans här gör att däcket studsar upp och ner och det skapar vibrationer.

Dynamisk däckbalans: I den här balansen handlar det om att däckets vikt ska vara jämnt fördelad över däcket. Hjulet ska alltså inte väga mer på en sida av centrumlinjen än vad det gör på andra sidan. Om så sker wobblar däcket och det börjar vibrera i bilen.

Vad är en däckbalansering?

Om bilen drar i sidled eller skakar under körning kan det vara dags att balansera däcken. När däcken sätts på fälgen kan det vara svårt att få dem riktigt balanserade och det är då man behöver balansera däcket. Tunna och lätta delar i däcket kan ha svårt att rulla jämnt och då behöver man till exempel fästa vikter på däcken för att de ska vara jämnt runt om.

Ett hjuls vikt kan också vara ojämnt fördelat över centrumlinjen på däcket och då börjar däcket att wobbla. Däckbalanseringen gör att däcket blir jämnt balanserat runt om och efter det kan man fortsätta köra utan vibrationer.

Ett obalanserat däck ger inte maximal effekt

När det gäller obalanserade däck kan man märka av det en hel del i körningen. Du kan märka av att bilen börjar dra åt ett håll, det kan bli svårt att styra den och det kan vibrera rejält vid lite högre hastigheter. Körförmågan minskar och bilens kontakt med vägen blir också rejält försämrad. Med en felaktig däckbalansering kan däcken också slitas rejält. Obalanserade däck ger helt enkelt mindre effektiv körning och det kan rent av vara en säkerhetsrisk att köra med kraftigt obalanserade däck som man inte tar tag i relativt snart. För din och andras säkerhet bör du se till att alltid ha balanserade däck.

 

Vad kostar däckbalansering?

Det behöver inte bli dyrt att kontrollera balansen mellan däcken på ditt fordon. Däckbalansering är viktigt för både körupplevelsen och säkerheten. Se till att boka en tid om du känner av vibrationer i din bil”. En bil som utsatts för minimalt slitage håller också bättre i längden och du slipper vibrationer i ratten när du kör. Det är väl värt pengarna att ligga stadigt på vägen under körningen.

Boka din tid hos oss

TPMS

TPMS står för Tyre Pressure Monitoring System och är ett system som blir allt vanligare i nya bilar. Däcklufttrycksövervakningssystemet TPMS sänder information om lufttrycket i däcken till föraren under körning.

 

Så säger regelverket om TPMS

Direktivet om TPMS kommer från EU och trädde i kraft 1 november 2012 och gäller alla nya europeiska bilmodeller. Från och med november 2014 skall alla nya nytillverkade bilar ha TPMS-systemet. Reglerna gäller för personbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1). Direktivet är ett led i att få ner utsläppen från trafiken och samtidigt spara pengar för den enskilde föraren genom minskat däckslitage och lägre bränsleförbrukning tack vare rätt lufttryck i däcken. Våra Däckteamverkstäder har utrustats med rätt verktyg och kompetens för att serva dig som kund på ett effektivt sätt vad gäller underhåll och reservdelar till det nya TPMS-systemet.

 

Fördelar med TPMS

  • Mindre bränsleförbrukning
  • Förminskat CO² utsläpp
  • Mindre däckslitage
  • Kortare bromsstäcka
  • Lägre risk för vattenplaning

Slide teckning om att fylla på nitrogen till däcken hos Tälje Däckservice Nitrogen förlänger livslängden på dina däck! Tecknad illustration om lufttryck som ökar säkerhet Slide Pelle och kollega ruvar på däck, på däckteam, under en värmelampa bland höns på däckhotellet. Låt oss vårda era däck riktigt bra på vårt däckhotell! tecknad illustration om däckhotell på Tälje Däckservice Slide tecknad illustration om däckhotell hos Tälje Däckservice Välkommen att checka in på vårat däckhotellet. tecknad illustration om däckhotell hos Tälje Däckservice

0176 – 161 10

Jourtelefon
0176-161 10