Körturen blir till en behaglig upplevelse efter en däckbalansering och minskar slitaget på bilen. Det kan löna sig att investera i balansering av hjulen om man känner av vibrationer i bilen när man kör. Alla hjul till personbilar balanseras idag.
Att balansera däck
Obalans mellan däcken påverkar inte bara styrningen, utan sliter i längden också ut fjädringen och gummit i däcken. Man bör alltid kontrollera däckens balans när man byter däck från vinterdäck till sommardäck och vice versa vid årstidsväxlingarna. Vid däckbalansering tar man bort gamla balanseringsvikter från hjulet och placerar därefter hjulet i en maskin. Denna maskin noterar statisk och dynamisk obalans. Sedan placeras vikter på hjulet utifrån maskinens uppgifter. När obalansen hos däcket har neutraliserats, så varken hoppar eller vibrerar däcket i sidled.
Däcket är i obalans om:
- Du känner skakningar när du kör
- Bilen drar åt sidan när du kör
- Väghållningen och säkerheten inte känns 100%
- Det känns som att däcket studsar fram
- Däcket slits onormalt
Hur en däckbalansering fungerar hos oss.
Om du märker att bilen vibrerar under körning, och den drar åt något håll eller liknande, är risken stor att dina däck är obalanserade. Då är det dags att kontakta Däckteam för en hjulbalansering. Vi använder en balanseringsmaskin där en mikroprocessor talar om hur balanseringen ska se ut. Den kan ge på grammet exakta vikter samt presentera var de ska placeras på fälgen.
När balanseringen är klar kommer du med en gång märka att bilen blir betydligt lättare att köra samtidigt som den känns mer stabil på vägen. Det blir också mindre slitage på däcken med rätt balansering.
Statisk VS dynamisk däckbalans
Det finns två olika varianter av däckbalans och båda kan justeras hos Däckteam för att bilen ska rulla bättre.
Statisk däckbalans: Med den statiska däckbalansen menar man att däckets lätta och tunga delar gör det svårt för däcket att rulla jämnt. En obalans här gör att däcket studsar upp och ner och det skapar vibrationer.
Dynamisk däckbalans: I den här balansen handlar det om att däckets vikt ska vara jämnt fördelad över däcket. Hjulet ska alltså inte väga mer på en sida av centrumlinjen än vad det gör på andra sidan. Om så sker wobblar däcket och det börjar vibrera i bilen.
Vad är en däckbalansering?
Om bilen drar i sidled eller skakar under körning kan det vara dags att balansera däcken. När däcken sätts på fälgen kan det vara svårt att få dem riktigt balanserade och det är då man behöver balansera däcket. Tunna och lätta delar i däcket kan ha svårt att rulla jämnt och då behöver man till exempel fästa vikter på däcken för att de ska vara jämnt runt om.
Ett hjuls vikt kan också vara ojämnt fördelat över centrumlinjen på däcket och då börjar däcket att wobbla. Däckbalanseringen gör att däcket blir jämnt balanserat runt om och efter det kan man fortsätta köra utan vibrationer.
Ett obalanserat däck ger inte maximal effekt
När det gäller obalanserade däck kan man märka av det en hel del i körningen. Du kan märka av att bilen börjar dra åt ett håll, det kan bli svårt att styra den och det kan vibrera rejält vid lite högre hastigheter. Körförmågan minskar och bilens kontakt med vägen blir också rejält försämrad. Med en felaktig däckbalansering kan däcken också slitas rejält. Obalanserade däck ger helt enkelt mindre effektiv körning och det kan rent av vara en säkerhetsrisk att köra med kraftigt obalanserade däck som man inte tar tag i relativt snart. För din och andras säkerhet bör du se till att alltid ha balanserade däck.
Vad kostar däckbalansering?
Det behöver inte bli dyrt att kontrollera balansen mellan däcken på ditt fordon. Däckbalansering är viktigt för både körupplevelsen och säkerheten. Se till att boka en tid om du känner av vibrationer i din bil”. En bil som utsatts för minimalt slitage håller också bättre i längden och du slipper vibrationer i ratten när du kör. Det är väl värt pengarna att ligga stadigt på vägen under körningen.